Deze website maakt gebruik van cookies om de site gebruiksvriendelijker te maken. Meer info. Verdergaan

Werking

Principe

Het 3PT-systeem is een systeem waarbij magnetische tags (Flippo's) worden uitgelezen door een leestoestel en het resultaat en het tijdstip van de uitlezing rechtstreeks worden doorgestuurd via internet naar het ERP-systeem van de onderneming die de werknemer tewerkstelt.

Er zijn twee toepassingen mogelijk:

  1. Op de werf worden twee magnetische tags (Flippo's) bevestigd: een groene voor het aanmelden en een rode voor het afmelden. Elke werknemer krijgt een mobiel leestoestel PT-1 mee. Bij het uitlezen van een tag met het leestoestel wordt automatisch het nummer van de tag en het IMEI-nummer van het toestel, samen met het ogenblik van het uitlezen (datum, tijd) doorgestuurd naar de server van 3PT. De gegevens die in machinetaal binnenkomen, worden vertaald in een XML-bestand en rechtstreeks doorgestuurd naar de databank van de onderneming die de werknemer tewerkstelt. Dit systeem is het voordeligst wanneer de werknemers meerdere werkplaatsen hebben. Het kan ook in elke omstandigheid gebruikt worden: er is geen telefoon of elektriciteit nodig op de plaats van tewerkstelling.

  2. Het leestoestel blijft op de werf en de werknemers krijgen een groene RFID kaart voor aanmelden en een rode RFID kaart voor afmelden. Bij het uitlezen van een RFID kaart met het leestoestel wordt automatisch het nummer van de kaart en het IMEI-nummer van het toestel, samen met het ogenblik van het uitlezen (datum, tijd) doorgestuurd naar de server van 3PT. De gegevens die in machinetaal binnenkomen, worden vertaald in een XML-bestand en rechtstreeks doorgestuurd naar de databank van de onderneming die de werknemer tewerkstelt. Dit systeem is het voordeligst wanneer meerdere werknemers op dezelfde werkplaats werken en er elektriciteit beschikbaar is.

Voordelen

Voor de werknemer:

  • Er wordt geen gebruik gemaakt van geolokalisatie, zodat de privacy van de werknemer gewaarborgd wordt.
  • 3PT ontvangt en zendt dus enkel IMEI nummer, TAG nummer, DATUM/TIJD van lezen en DATUM/TIJD van ontvangen). Vertrouwelijkheid van persoonlijke gegevens is hierdoor gegarandeerd.
  • Het gebruik van de toestellen is zeer eenvoudig. Er moeten geen cijfercodes worden ingegeven of reeksen van handelingen worden uitgevoerd op een scherm (zoals bij een smartphone).
  • Het schriftelijk invullen van de registers van afwijking door de mobiele deeltijdse werknemers vervalt.
  • De aanwezigheid van een ALARM TOETS verhoogt de veiligheid voor werknemers die alleen en dikwijls buiten de normale werktijden werken.
  • Lange batterijduur maakt dat opladen 1 x per week meer dan voldoende is.
  • Wanneer de batterijen bijna leeg zijn is dit zichtbaar op het toestel en wordt ook een waarschuwing doorgegeven naar de databank.
  • De overheid kan onmogelijk bijdragen opleggen voor het toekennen van een voordeel in natura, zoals bij het verschaffen van een smartphone wel het geval is.

Voor de werkgever:

  • 3PT ontvangt en zendt dus enkel IMEI nummer, TAG nummer, DATUM/TIJD van lezen en DATUM/TIJD van ontvangen). Vertrouwelijkheid van bedrijfsgegevens is hierdoor gegarandeerd.
  • In zijn eigen ERP kan de werkgever de verzamelde gegevens gebruiken zowel bij de loonadministratie als bij de facturatie.
  • De werkgever kan in zijn ERP ook in real-time meldingen voorzien wanneer werknemers niet binnen een bepaalde tijdsduur aanmelden op een bepaalde werf. Ook kan voorzien worden hoe de meldingen ALARM en LOW VOLTAGE worden behandeld.
  • De werkgever is vrij te werken met de software die hij verkiest (eigen van het bedrijf, deze van Absu of die van een softwareleverancier).
  • Bij verandering van softwareleverancier wordt door 3PT het IP-adres van de werkgever aangepast. De toestellen kunnen verder gebruikt worden.
  • Bij overnames of fusies wordt centraal door 3PT de eigenaar en het IP-adres van de werkgever aangepast. De toestellen kunnen zonder problemen verder gebruikt worden.
  • De werkgever is vrij om te werken met één TAG voor in- en uitloggen of voor een afzonderlijke TAG voor IN en UIT.
  • De werkgever kan in zijn software ook andere functies toekennen aan een TAG.
  • Door het bevestigen van de TAGS of het toestel op de werkplaats dient de werknemer wel degelijk ter plaatse te zijn om te kunnen aan- of afmelden.
  • In grotere gebouwen kan de exacte positie van de werknemer bij het aan- of afmelden nauwkeurig bepaald worden. (bv. op welke verdieping de meldingen gebeuren)
  • Diefstal van toestellen is nutteloos, want er kan enkel mee gewerkt worden door de werkgever waaraan het is gekoppeld.
  • De simkaarten kunnen niet voor andere doeleinden gebruikt worden.
  • Als een IN of UIT tikken niet verzonden raakt, wordt het tijdstip van inlezen bijgehouden door het toestel en later verzonden (via de ZEND-toets of bij een volgende maal tikken).
  • Bij onmogelijkheid om gegevens automatisch door te geven (bv. toestel vergeten) kan de werkgever nog steeds manueel ingrijpen door deze mogelijkheid in zijn ERP te voorzien.
  • Indien gewenst, bv. voor gebruik van het toestel door een inspecteur (als die niet aan het systeem zou moeten voldoen), kan het toestel in het ERP systeem zo aangepast worden dat geen gegevens worden doorgestuurd naar de overheid.
  • De toestellen zijn uitermate sterk en kunnen niet voor andere doeleinden gebruikt worden.